مقالات آرشیو خبر ها
از گریفیندور به یوونتوس؛ بررسی ابعاد مختلف جذب ساحر ولزی

از گریفیندور به یوونتوس؛ بررسی ابعاد مختلف جذب ساحر ولزی

همانطور که می‌دانید یوونتوس چندی پیش خرید آرون رمزی را رسما اعلام کرد. بازیکن ولزی آرسنال طی انتقالی آزاد، امارات را به مقصد آلیانز ترک می‌کند تا ماجراجویی جدید خود را در لباس زیبای یوونتوس ادامه دهد. او از سال 2008 بازیکن آرسنال بوده است و در واقع پس از کاردیف و آرسنال، یوونتوس وسومین باشگاهیست که مالک این بازیکن ولزی م‍ی‌شود. در سال 2008 آرسنال مبلغ 6.5 میلیون یورو برای جذب این بازیکن پرداخته بود و حالا یوونتوس به صورت رایگان او را جذب می‌کند.

 آشنایی مختصر

آرون جیمز رمزی متولد بیست و شش دسامبر 1990 است. هشت سال برای آکادمی فوتبال کاردیف بازی کرده و فوتبال را آنجا آموخته است. او خیلی زود در 16 سالگی به تیم اصلی رسید و به جوانترین بازیکن تاریخ کاردیف تبدیل شد. در مجموع رمزی نوجوان 22 بازی برای کاردیف انجام داد که در بین آنها فینال FA کاپ نیز دیده می‌شود. پس از درخشش در کاردیف با درخواست آرسن ونگر به آرسنال منتقل شد و در آنجا به یکی از ارکان اصلی ترکیب توپچی‌ها تبدیل شد و در دو فینال جام حذفی که تنها جام‌های این سالهای آرسنال بودند موفق به گلزنی شد. در بازی‌های ملی رمزی از سال 2008 ولز را همراهی می‌کند و در تیم تاریخساز سال 2016 این تیم که به نیمه نهایی یورو رسید حضور داشت و نقشی اساسی در آن داشت. همچنین در پایان آن تورنومنت رمزی در تیم منتخب جام نیز قرار گرفت.

بحث فنی

مهم‌ترین بارزه بازی آرون رمزی، مشارکت این بازیکن در حملات و گلزنی است. بازی بدون توپ درجه یک در محوطه جریمه و ایجاد فضا برای مهاجمین، استفاده از فضای آزاد شده در محوطه‌ی جریمه به وسیله‎ی حرکات مهاجمین، شوتزنی قوی، جایگیری خوب در حملات، تمام کنندگی کلاس جهانی و برخورداری از قدرت سرزنی مناسب به تیمی که او را در اختیار دارد کمک می‎کند یک مهاجم اضافه در زمین داشته باشد.

آرون رمزی در زمینه پخش توپ از پیانیچ و بوسکتس ضعیفتر است، در زمینه‌ی دوندگی از کانته و ماتوییدی ضعیف‌تر است، در دریبلینگ از ایسکو و کوتینیو ضعیفتر است، در شوت از راه دور از اریکسن و کاسمیرو ضعیفتر است؛ رمزی متخصص هیچکدام از این فاکتورها نیست اما در همه‌ی این فاکتورها از بهترین‌هاست و در مجموع گزینه‎های متعددی را روی میز سرمربی می‌گذارد. همچنین همانطور که گفته شد یک ویژگی بسیار مهم که دارد قدرت بالای گلزنی اوست.

در خط هافبک آلگری وظایف دفاعی بین پیانیچ و ماتوییدی پخش شده است، دوندگی‌‌ها و نقش اول در پرسینگ بر عهدهِ‌ی ماتوییدی و تا حدودی هافبک پنهان یوونتوس ماریو مانژوکیچ است، پخش توپ و در دست داشتن نبض بازی بر عهده پیانیچ است و سامی خدیرا با این که در پخش توپ به پیانیچ کمک می‌کند اما عمده وظایف او اضافه شدن به خط حمله و کمک به مهاجمین است. در واقع همانطور که مانژوکیچ در پرسینگ و توپگیری‌ها به نوعی نقش یک هافبک را به خود می‎گیرد، سامی خدیرا نیز در نقش یک مهاجم اضافه در حملات ظاهر می‌شود.

با این اوصاف نیاز یوونتوس و مکس آلگری در خط هافبک به وضوح به هافبکی است که در حملات حضور یابد و بتواند در امر گلزنی به یوونتوس کمک کند. از طرفی آرون رمزی نیز با این که در خیلی از فاکتورهای مرتبط با یک هافبک شاید یکی از ده بازیکن برتر دنیا نباشد، اما یکی از سه هافبک برتر دنیا در زمینه گلزنی و گلسازی به وسیله‎ی شرکت در حملات است. به این پتانسیل او پیشرفتی که در بدو ورودش به یوونتوس با بازی کردن زیر نظر ماسیمیلیانو آلگری خواهد کرد را نیز اضاف کنید. فراموش نکرده‌ایم که خدیرایی که سال گذشته 12 گل برای یوونتوس به ثمر رساند تا پیش از پیوستن به یوونتوس از خط نیمه نیز نمی‌توانست جلوتر بیاید و یک هافبک دفاعی صرف بود.

بحث مالی

یوونتوس برای جذب رمزی هزینه‌ای بابت انتقال او انجام نداده است. 3.7 میلیون یورو حق کمیسیون به ایجنت او داده شده و سالانه مبلغ 7 میلیون یورو نیز به خود رمزی حقوق می‌دهد. یعنی در مجموع مبلغی حداکثر 35 میلیون یورو برای پروژه‌ی رمزی تخصیص یافته است. این در حالیست که اگر یوونتوس بازیکنی با این کیفیت را می‌خواست جذب کند ناگزیر بود حدود 40‐45 میلیون یورو در این بازار برای هزینه انتقال صرف کند.

نکته بسیار مهم دیگر، بحث تاثیر فوق العاده این انتقال روی تراز فرپلی مالی است. یوونتوس مطلقا برای این خرید هزینه نکرده و بعد از 4 سال که او 32 ساله شد اختمالا با مبلغ 20‐25 میلیون یورو می‌تواند او را به بریتانیا بازگرداند. بدین ترتیب از خرید بازیکنی با این کیفیت نه تنها تراز منفی‌ای برای یوونتوس ثبت نمی‎شود که هیچ، بلکه تراز مثبت نیز برای یوونتوس ثبت می‌شود که پروسه خرید بازیکنان با کیفیت و ابرستاره‎هایی مانند ام‌باپه یا دلیخت را ساده‌تر می‎کند.

سایر

 با توجه به این که جان چارلز اولین ابرستاره فوتبال ولز بازیکن یوونتوس بوده، خیلی از ولزی‎ها علاقه وافری به یوونتوس دارند. ایان راش، دیگر اسطوره فوتبال این کشور نیز بازیکن یوونتوس بوده است و حالا با اضافه شدن رمزی یوونتوس می‌تواند امیدوار باشد طرفداران پرشماری در این کشور کوچک دست و پا کند چه آن که همین الان در شبکه‌های اجتماعی ولزی‌ها در ابعاد بزرگی از انتقال رمزی به یوونتوس ابراز خرسندی کرده‌اند.

 علاوه بر مسئله‌ی ملیت ولزی وی، آرون رمزی مانند فدریکو برناردسکی و امره جان به دلیل برخوردار بودن از چهره‌ای فوتوژنیک در زمینه تبلیغات می‌تواند به مارکتینگ یوونتوس کمک زیادی برساند.

تنها مسئله‌ی منفی مربوط به رمزی، سابقه‌ی مصدومیت‌های اوست. یوونتوس به عنوان تیمی پر مصدوم شناخته می‎شود و حالا با آمدن کسی که خود سابقه‌ درازی در مصدومیت دارد کمی جای نگرانی در رابطه با مصدومیت‌های او به چشم می‎خورد.


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
سعید سعیدی
سعید سعیدی«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: